Felzárkózás Európa élvonalához

A Hu-Go Útdíj rendszere igazságos, modern elszámolást tesz lehetővé az utakon

ÚTDÍJ

Magyarországon 2014-ben bevezetésre került a 3,5 tonna feletti tehergépjárműveket érintő használatarányos útdíj. Az úthasználat bevallása történhet viszonylati jegy vásárlással, vagy – ennél lényegesen egyszerűbb és biztonságosabb módon – bevallási közreműködő igénybevételével, melyet az ITineris Kft. saját fejlesztésű és gyártású járműmodullal, vagy más néven OBU-val biztosít. Az OBU feladata, hogy adott járműbe telepítve, GPS-GSM technológiát használva folyamatosan érzékelje a jármű pozícióját, azokat közvetítse a központi feldolgozó szerverek felé, melyek a kapott adatok alapján meghatározzák a jármű útvonalát, és a fizetős úthasználatot továbbítják az Útdíjszolgáltató felé.

BEVALLÁSI KÖZREMŰKÖDŐI SZERZŐDÉS

A jármű útdíj fizetésre kötelezett tulajdonosa, használója vagy karbantartója (Útdíjfizető) azzal, hogy az ITineris Kft. járműmodulját használja az útdíj bevallásra, közte és az ITineris Kft. mint bevallási közreműködő között az útdíj bevallásának tárgyában szerződéses jogviszony jön létre. A jogviszony részletes leírását a ITineris Kft. portálján olvasható és onnan letölthető Bevallási Közreműködői Szerződés Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) dokumentum tartalmazza (ÁSZF). Az OBU HU-GO portálon (HU-GO.hu) történő regisztrációjával az Útdíjfizető kijelenti, hogy megismerte és elfogadja ÁSZF rendelkezéseit.
Call Center Az ITineris Kft. a bevallási szolgáltatáshoz kapcsolódóan folyamatos (7/24) call center szolgáltatást biztosít partnerei részére. Amennyiben bármi kérdése van az OBU használatával vagy annak állapotával kapcsolatban, akkor keressen minket a következő kapcsolati pontokon:

OBU Regisztráció

A bevallási közreműködőn keresztül történő útdíj bevalláshoz a HU-GO portál felületén kell összerendelni az OBU-t és azt a járművet, melybe a járműmodul kerül. Az összerendeléshez szükséges OBUID-t és PIN kódot az az OBU-hoz mellékelt kis kártyán találja. Az összerendelés módjáról részletes leírást talál a HU-GO portálon. A kártyát tegye biztonságos helyre, és ügyeljen rá, hogy a PIN-kód ne kerüljön illetéktelenek kezébe!

ÜZEMBE HELYEZÉS

Az OBU-t a járművezető látóterébe, lehetőség szerint az OBU-hoz mellékelt tapadókorongos rögzítő segítségével a szélvédő azon részén helyezze el, mely nem zavarja a járművezető a biztonságos vezetésben, viszont az OBU jelzései a járművezető által láthatóak maradnak. Az OBU bekapcsolásához a mellékelt szivargyújtó csatlakozót dugja be a szivargyújtóba! Az OBU kélszülék feltöltött állapotban a szivargyújtó tápcsatlakozó kihúzása után kb. 20 perccel automatikusan kikapcsol.

A készülék üzembe helyezéséről, jelzéseiről a használati útmutatóban, ill. az alábbi linken tájékozódhat:
OBU üzembe helyezés és használat

Gyakori kérdések

Az OBU-n semelyik LED sem világít
Ellenőrizze, hogy bedugta-e a szivargyújtóba a csatlakozót, illetve a szivargyújtó tápellátása megfelelő. Előfordulhat, hogy gyújtás nélkül vagy a jármű áramtalanított állapotában a szivargyújtó sem üzemképes. Ha a tápellátás megfelelő, és mégsem világít egyetlen LED sem (!!!), akkor hívja a call centert!
A GSM jelző néha sárgán világít
Általában nem jelent problémát, előfordulhat, hogy nem megfelelő a GSM térerő, vagy megszakad a GSM kapcsolat. Ez az útdíj bevallást nem befolyásolja, viszont ha ez az állapot folyamatosan - nyílt terepen, menet közben több órán át - fennáll, akkor mindenképpen keressen minket, hogy ellenőrizni tudjuk a készülék állapotát!
A GPS jelző néha sárgán világít
Főképpen fedett, zárt helyen előfordul, de rövid ideig bárhol lehet, hogy nincs GPS vétel. Ez problémát nem okoz. Viszont ha nyílt terepen, főképpen úthasználat mellett folyamatosan fennáll, akkor az azt jelenti, hogy a készülék nem rögzíti a jármű útvonalát, ezáltal útdíj bevallásra sem alkalmas, ekkor hívja a call centert!
A GSM vagy GPS LED néha pirosan felvillan
Üzemszerű állapotban is előfordulhat, hogy néha PIROSAN nagyon rövid időre (pár másodperc) fel-felvillannak ezek a LEDEK. Ha ezek után visszatér a normál működés, akkor ez nem befolyásolja az OBU működését. Viszont ha bármelyik folyamatosan PIROSAN villog (!!!), akkor az mindenképpen eszközhibára utal, és az eszköz valószínűleg nem alkalmas az útdíj bevallásra, ebben az esetben hívja a call centert!
A felkiáltó jel pirosan világít
Főképpen indulás után, de ritkán más esetekben is előfordulhat, hogy rövidebb időre felvillan, mely nem jelent gondot, de ha ez a hiba 15 percnél tovább fennáll (!!!), akkor mindenképpen hívja a call centert.
Kihúzható-e az OBU, ha nem fizetős szakaszon halad a jármű?
Azzal semmi probléma nincs, ha a tápellátás pár percre megszakad, mert ekkor az OBU belső akkumulátora biztosítja az OBU működését, de kb. 20 perc után az OBU kikapcsol és nem rögzíti az útvonalat. A kikapcsolt állapotban megtett távolság ugrásként lesz jelentve az Útdíjszolgáltató felé, melyre az Útdíjszolgáltató saját belátása szerint útvonalat tervezhet. Így előfordulhat, hogy bár a jármű nem haladt fizetős útszakaszon, de mégis kell útdíjat fizetnie, vagy éppen ha más fizetős útszakaszon haladt, mint a feltételezett útvonal, az akár büntetést is vonhat maga után. Ezért akkor se húzza ki az OBU-t, ha nem fizetős szakaszon halad a jármű!
Mit jelent, ha a call center egyedi eszközhibáról értesít?
Ebben az esetben az OBU vélhetően nem alkalmas az útdíj bevallásra. Az értesítést követően az Útdíjfizető felelőssége, hogy az utat megszakítva viszonylati jegy vásárlással biztosítsa a jogos úthasználatot, ellenkező esetben bírság kiszabására kerülhet sor. A viszonylati jegy megvásárlásával egy időben a többszörös jegyvétel elkerülése érdekében az OBU-t törölni kell a járműtől a HU-GO portálon. A call center értesítést küld, ha az OBU újra üzemkész állapotú, az újraregisztráció ekkor tehető meg, illetve addig a járműre viszonylati jegy vásárlás szükséges. Mit jelent, ha arról kapok értesítést, hogy ugrás történt? Ekkor a jármű útvonalában a GPS adatokban olyan hiányzó szakasz van, melyre nem állapítható meg egyértelműen, hogy történt-e úthasználat. Ekkor a hiányzó szakaszra az Útdíjszolgáltató feltételezett úthasználatot állapíthat meg. Az Útdíjfizető feladata, hogy vagy a HU-GO vagy az ITEM portálon ellenőrizze a feltételezett útvonalat, és ha úgy látja, hogy a jármű valójában nem a tervezett útvonalon haladt, akkor azt a felesleges útdíjfizetés vagy a bírság elkerülése érdekében a lehető leggyorsabban jelezze az Útdíjszolgáltató felé.